Urentabel en methodieken

Urentabel en methodieken

Hieronder vindt u per vak een overzicht van de methodieken en methoden die wij gebruiken op school.

Urentabel

Nederlandse taal

Taalontwikkeling 

  • Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie)
  • Methode “Staal”
  • Uitgangspunten van de RMM(=Reflecterende Moedertaal Methodiek) Basishouding Communicatie & VAT- principes = Volgen – Aanpassen – Toepassen

 

Lezen – Aanvankelijk lezen 

  • Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie) en Lijn 3
  • Individueel lezen: bibliotheekboeken.
  • Methode Voortgezet lezen
  • Methode “Estafette”

 

Lezen – Begrijpend en studerend lezen

  • Methode “Nieuwsbegrip”. Cito-oefenboekjes
  • Methode “Staal”
  • Bibliotheekboeken

 

Schrijven 

  • Methode “Pennenstreken”
  • Spelling
  • Aanvankelijk Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie)

 

Spellen 

  • Methode “Staal”
  • Voortgezet (spelling)
  • Staal Spelling

Rekenen en wiskunde

  • Bronnenboek “Spelend rekenen”
  • Methode “Getal & Ruimte Junior”, “Pluspunt”, “Semson”, deels ondersteund met onderdelen van “Met sprongen vooruit” en “Gynzy”.

Aardrijkskunde

  • Methode “Een wereld van verschil” (t/m jongste middenbouw)
  • Methode “Hier en daar”(van oudste middenbouw t/m oudste bovenbouw)
  • N.O.T.-serie “Landen van Europa” en andere School-tv programma’s
  • Meander

Geschiedenis / Staatsinrichting

Methode: “Wijzer door de Tijd”

Biologie

  • Methode “Wijzer door natuur en techniek” en “Wijzer” voor de vervolgaanvang
  • N.O.T.-serie “Nieuws uit de natuur”

Verkeer

  • Methode “Stap vooruit” en “Op voeten en fietsen”.
  • JeugdVerkeersKrant.

 

Groep 8 doet mee aan het landelijk schriftelijk verkeersexamen. Ter voorbereiding op dit examen wordt geoefend met het Jeugdverkeersexamen.

Expressie-activiteiten

Te onderscheiden zijn tekenen, textiele werkvormen, handenarbeid, muzische- en dramatische vorming. Methode “Uit de kunst”.

Tekenen

  • Methode “Uit de kunst”
  • Methode “Tekenvaardig”

Muziek

  • Methode “123Zing”
  • Liedbundels: “Kleuterwijs”, “Eigenwijs “ en “Klankkleur”

Bevordering sociale redzaamheid /zelfstandigheidstraining

Dit komt in al onze lessen terug. Daarnaast geven wij sociale vaardigheidstrainingen in de groepen waar dit nodig is.

  • Projecten GGD
  • Kanjertraining
  • Groepsgeluk

Engelse taal

Methode “Groove me”

Techniek en wetenschap

Deze leerlijn is nog in ontwikkeling.

Functie-/spelontwikkeling (Kleuters)

  • Kleuterplein